3 gode tips til få 6 om dagen

Får du nok? Altså frugt og grøntsager. Hvad troede du ellers? Du skal have 6 om dagen – eller hvad der svarer til 600 g, men det er langtfra alle, der kommer op på så meget. Undersøgelser viser, at 6 stykker frugt og grønt om dagen kan medvirke til at reducere risikoen for forskellige sygdomme, herunder kræft og hjertekarsygdomme. Det er knap så vigtigt, om det er seks forskellige stykker frugt og grønt på én dag – det er ikke altid særligt praktisk. Så længe det bare over tid er seks om dagen og så med lidt variation.

 

600 g kan lyde af meget, specielt hvis du føler, at du ikke spiser nok frugt og grønt overhovedet. Men selv hvis du bare starter ud med at spise lidt mere frugt, er der allerede en enorm effekt på din sundhed. Derfor kan det være en god ide at begynde at skrive op, hvad du spiser, og hvornår du spiser det. På den måde kan du få et bedre overblik over dine kostvaner – og om du får 6 om dagen.

 

Børn over 10 år og voksne bliver tilrådet at spise seks stykker frugt og grønt om dagen – eller hvad der svarer til 600 g. Børn under 10 og ned til 4 år bliver anbefalet at indtage gennemsnitligt 400 g frugt og grønt om dagen. I gennemsnit får voksne mennesker i Danmark 379 g frugt og grønt dagligt. Børn mellem 4 og 10 år får 322 g frugt og grønt. På meget kort tid – fem år – er forbruget af frugter og grøntsager i familier i Danmark steget. Voksnes forbrug er øget med 100 g dagligt, og børns forbrug med 40 g om dagen.

 

Måske har du svært ved at hæve dit forbrug af frugt og grønt til seks om dagen. Ja, måske faktisk bare til tre om dagen. Men der er en række små tips og tricks til at få bygget frugter og grøntsager ind i dine andre måltider i løbet af dagen. Det behøver jo ikke være rå frugter og grøntsager – de kan indgå i dine øvrige måltider og varme retter, og det har jeg på fornemmelsen, at de nok i et vist omfang allerede gør.

 

For eksempel kan du jo begynde at spise mere frugt og grønt til morgenmad. Hvis du får en skål havregryn, havregrød eller mysli med yoghurt, så kan du pifte det lidt op med nogle rosiner, en pære, banen, mandarin, æble, melon, hindbær, svesker, abrikoser, grapefrugt eller kiwifrugt. Disse frugtindslag på din morgenmad kan i samme ombæring gøre det ud for sukkeret, og på den måde bliver sukkeret helt automatisk skåret fra. Ved siden af din morgenmad får du måske et glas mælk eller kaffe, men det kan du også med god grund erstatte – eller udvide – med et glas juice. Hvis du anskaffer dig en slowjuicer, kan du på ingen tid lave lækre hjemmepressede juicer med appelsin, æble, ingefær eller måske med indslag fra det mere grønne hjørne af frugt- og grøntkategorien. Ét glas juice tæller nemlig som én ud af de seks frugter og grønt om dagen. Men det er vigtigt at huske på, at du skal holde dig til ét glas – to glas juice betyder ikke tilsvarende to frugter om dagen. Til frokost kan du jo putte agurk, tomat eller rød peber på din ostemad, og til aften kan du lave nogle grønne bønner eller en salat ved siden af dit måltid. Og snart er du oppe på de skes. Det behøver slet ikke være så svært; du har jo en hel dag – og alle dens måltider – til det.


Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/timekiller.dk/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353